LINTUBONGARI.FI

arto.halttunen@gmail.com

+358 400458688

Georgian reissu 29.6-8.7.2017

Pääkohteet Kazbegin alue (Vuoristo) ja Vardzian alue (Kosteikko)

Tämänvuoden ulkomaanmatka suuntautui Georgian Kaukasuksen vuoristomaisemiin jossa vois nähdä lintulajeja joita ei löydä mistään muualta maapallolta. Santtu Ahlman oli kerännyt kymmenpäisen porukan kasaan joten ei muutakuin siiville ja matkaan.
Air Balticin potkuriturbiinilla ensin Riikaan ja sieltä isommalla Bombardierillä Georgian Tbilisiin jonne saavuimme perjantaiaamuna aikaisin.

Romppeet ja paikallinen opas kentältä Sprinteriin ja siitä se seikkailu alkoi. Matkalla Kaukasusvuoriston sylissä sijaitsevaan Gazbegiin poikkesimme monissa lintukohteissa joissa nähtiin, muutamia mainitakseni, Vihertikka 1, Viitatiainen 1, Silkkihaikaroita 8, Pikkukorppikotkia 3, Hanhikorppikotkia 22, Arohiirihaukka 1, Alppikiitäjiä 8, Kalliopääskyjä 22, Kaukasianuunilintuja 5, Vuoritiltaltteja 2 ym. Yhteensä 58 lajia.

Siinä näkyy meidän kulkuneuvo, nelivetoinen Sprinter.

Matkalla Gazbegiin en vielä juurikaan filmiä tuhlannut lintukuviin, ajattelin että ehtiihän tässä vielä.

Tässä meidän eka hotelli Gazbecissa. Täällä lähes kaikki talot ja rakennukset olivat kivipintaisia.

Näkymä lauantaiaamuna hotellin parvekkeelta Gazbec vuorelle joka on Georgian kolmanneksi korkein huippu kohoten 5034 metriin.

Maittavan aamiaisen jälkeen lähdimme taas maastoon

Reissun lintukuvia:

Maakotkia nähtiin reissulla yhteensä 8 yksilöä

Ihan tuli kotoinen olo kun näki koskikaran täällä kaukana Jumalan seliän takana.

Mustaleppälintu oli melko yleinen laji. Reissun saldo 50

Partakorppikotka 5

Hanhikorppikotka. Yhteensä 59

Munkkikorppikotka 2

Arohiirihaukka 19

Mustaotsalepinkäinen 8

Kultahemppo oli todella kaunis pikkulintu, mutta en onnistunut saamaan siitä kuin pari vastavalokuvaa. Kultahemppoja tavattiin yhteensä 29 yksilöä.

Alppivaris 138

Sepelrastas 18

Vuorikirvinen 125

Lauantaina teimme pienen harjoitusnousun yhdelle vesiputoukselle huomista vuorelle kiipeämistä ajatellen. Tarkoitus on kiivetä jalkaisin 2200 metristä n. 3000 metriin muutaman tunnin aikana.

Vuorikiipeilypäivä valkeni, mutta itse olin jo yön ja aamun aikana henkisesti luopunut tästä vuoriseikkailusta koska maha oli reistannut koko yön. Aamupalan jälkeen kuitenkin olo alkoi parantua ja juuri ennen auton lähtöä hotellilta muutin suunnitelmaa ja hyppäsin autoon mukaan. Ajattelin että jos automatkan jälkeen vielä tuntuu siltä etten voi lähteä nousemaan vuorelle niin pääsen vielä paluukyytillä majapaikkaan takaisin. Ei kuitenkaan mitään ongelmaa matkalla järkyttävästä tieröykytyksestä huolimatta joten lähdin vuoriseikkailuun mukaan. Jos muuten joku väittää että Venäjällä on huonot tiet niin se ei oo käyny Georgiassa :) Montun kiertoa kokoajan ja ilman korkeaa maavaraa ja nelivetoa täällä ei pärjää.

Repussa oli kolmelitraa vettä ja energiajuomajauhetta ja vähän vaatteita ym. varusteita. Kamera ja kiikari mukana. Kaukoputken jätin suosiolla pois kun kuntokaan ei ollut sattuneesta syystä ihan tapissa. Myös ryhmänvetäjällä Santulla oli ongelmia mahan kanssa joten ylimääräistä jännitysmomenttia oli tulevassa vuoriseikkailussa.

Nousu oli yllättävän raskasta hitaasta vauhdista huolimatta. Tuntui ettei henki riitä millään maksimiläähätyksestä huolimatta. Lepotauot auttoivat kuitenkin kummasti ja valoi uskoa vuoren voittamiseen.

Makaaminen tuntui erityisen mukavalta ohkaisessa ilmassa. Minä punapaitaisena keskellä.

Takana huikeat maisemat ja edessä väsyneet vuorenvalloittajat.

Telttaleirille n. 2900 metrin korkeuteen päästiin kuitenkin n. neljän tunnin nousun jälkeen. Olo oli todella väsynyt ja lepo teki hyvää. Kahden hengen teltat ja eväät oli tuotu hevosilla vuorelle etukäteen.

Kun voimat olivat hiukan palautuneet aloimme etsiä vuoristolintuja. Pikku lenkki nousupäivänä ja "hyvin" nukutun yön jälkeen hiukan pisempi.

Tuossa sitä maattiin yö 2900 metrin korkeudessa hirveen möykyn päällä kieriskellen ja aamulla "levänneenä" ylös.

Vuorikiipeilyn saldo:

Alppirautiaisia löydettiin kokoaikana 11

Koko reissun helmiin kuuluva Rakkapunavarpunen löytyi myös rinteeltä pariin otteeseen. Laji on endeeminen eli sitä ei näe missään muualla maapallolla. Melko kaukaa sain kuvat napattua. Lintuja nähtiin kolme.

Toinen endeeminen kova laji löytyi myös, eli Vuorileppälintu. Vieläkin kauempana kuvattavaksi. Kävi lähellä mutta olin perus vuoristoasennossa eli makasin liian kaukana kamerasta :) Todella kaunis lintu.

Myös Lumivarpusia nähtiin 4 yksilöä. Ne olivat hetken kameran ulottumattomissa. Kaukasianlumikanoja tavattiin 8, siitäkään en ehtinyt kuvaa ottaa, kun siirtyi piiloon pari sekkaa liian aikaisin. Siinäpä ne olivat Kaukasuksen vuoriseikkailun parhaimmat lajit jotka nähtiin. Kalliokiipijä ja Kaukasianteeri jäi näkemättä.

Jouko pyörittelee lumipalloja

Vuorikiipeilijän tukevat eväät jaossa oppaan toimesta.

Maanantaina lähdettiin puoliltapäivin laskeutumaan takaisin vahvempaan ilmaan. Täällä kolmessa kilsassa oli kokoajan kuin olis ollu käsijarru päällä. Ei paljoo kirmailtu paikasta toiseen vaan liikuttiin erittäin rauhallisin askelin. Pienikin ponnistus aiheutti hengästymisen.

Matkalla alas tuli vastaan telttojen hakijat hevosineen. Hevosilla ei näyttänyt tekevän tiukkaa ohut ilma kun pientä hölkkää menivät ylös.

Karstulan terävimmät vuorikiipeilijät laskeutuneet alas. Gazbec on lähes valloitettu.

Jos nyt meiltä ihan se terävin huippu jäi valloittamatta niin paikkaajat lähtevät heti liikkeelle kun on tultu alas ja tietysti Suomalaisin voimin. Vaikka onhan noi tietysti kovempia jätkiä kuin me mutta ei ne raukat nää siellä Rakkapunavarpusia ja Vuorileppälintuja :)

Se oli sitte siinä meidän vuoriseikkailu ja saadaan taas keskittyä alempana viihtyviin lajeihin.

Illalla kävästiin vielä Kaitsun kanssa endeemituopposilla paikallisessa :)

Tiistaina oli taas helppo hengittää ja homma jatkui

Virtaväiskejä löytyi Georgiasta 19

Armenianlokki oli yleisin lokkilaji. Niitä laskettiin tarkasti 747 kappaletta.

Nummikirvinen 2

Käärmekotka 7

Pikkukorppikotka 7

Harjalintu 19

Mehiläissyöjiä 73 yksilöä

Vuorisirkku 16

Rusotaskuja löytyi sekä valkokurkkuisia että mustakurkkuisia muotoja yhteensä 12

Tiklti tiklitteli 106 kurkun voimin

Sinirastas 6

Mustapääsirkku 14

Naaras

Gazbecin jälkeen ajeltiin 280 kilometrin matka Vardziaan jossa mm. tämä 1000 luvulla väsätty luolakaupunki

Hurjan näköisiä Viikinkejä menossa luolille.

En tiedä mitä muut turistit meistä ajattelivat, mutta väittäisin että olimme ekat ihmiset näissä luolissa joilla on kaukoputket mukana :)

Luolakaupungin terasseilta tähyilimme mm. Kalliovarpusia 6

Kallionakkeli 6

Idänkallionakkeli 2

Ihmiskunta vaviskaa. Velociraptorin poikanen nuoleskeli suupieliään kivellä. Historia toistaa itseään ja Dinosaurukset valtaavat maan takaisin meiltä luomakunnan pahimmilta tuholaisilta.

Pikkukiljukotka 4

Pikkukotka 1

Sitten siirryimme kosteimmille seuduille vesilintujen ja kahlaajien valtakuntaan Javakheti Lakesiin.

Silkkihaikara 182

Liejukana 2

Kiharapelikaani 8

Ruskohaikara 3

Yöhaikara 50

Ruokokerttunen 20

Kosteikkoreissun jälkeen Perjantaina ajelimme sateessaTbilisin liepeille ja kun saavuimme lintupaikoille sade taukosi kuin tilauksesta.

Kaitanokkalokki Silkkihaikaroiden seurassa.

Pikkumerimetso 7 leyhyttelee siipiään lintupuussa.

Lehmähaikara 450

Sininärhi 15

Pitkäjalka 3

Keisarikotkan pesän löytymiseen on hienoa päättää tämä Georgian matka. Reissu oli todella hieno ja kaikinpuolin onnistunut. Suuret kiitokset Ahlmanin Santulle kaikista käytännön järjestelyistä jotka mahdollistivat reissun. Porukka oli sopivaa joten sen suurempaa suvaitsevaisuutta ei tarvinnut käyttää :) Tahtoo lisää tällaisia reissuja.

Lintulajeja nähtiin yhteensa 158. Itseltä jäi näkemättä pari lajia Balkaninsieppo ja Palmukyyhky.

Kaikki lajit ja määrät listattuna: